روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي (10)

به بالش و بالين خود اهميت بدهيد:

به تازگي كشف شده است كه چنانچه محتويات داخل بالش، گرمازا باشند، خواب را دچار اختلال مي‌كنند. بالش كه گرم بشود، لاجرم آدم نيز سرگرم مي‌شود و از خواب مي‌افتد! بنابراين اگر پول‌هايتان را داخل بالش يا متكايتان گذاشته‌ايد، همين الان برويد و آنها را از آنجا برداريد و در يك جاي مطمئن ديگر بگذاريد. به بانك اعتماد داشته باشيد. هميشه كه اختلاس نمي‌شود! يكبار شد. شما هم ديگر اينقدر كش ندهيد اين موضوع را! درست است كه اگر پولتان زير سرتان باشد، دلتان گرم مي‌شود، ليكن از سوي ديگر باعث گرم شدن سرتان هم مي‌شود كه اين اصلا براي خواب خوب نيست. به جاي متكا، از كتاب‌هاي مناسب مي‌توانيد استفاده كنيد. آنها را خرد و خمير كرده و لابه‌لاي پنبه و پر و ساير ملزومات بالش‌ساز، جاسازي نماييد. اين توصيه بسيار نافع خواهد بود به شرطي كه اشتباها از كتب ضالّه و مشوش كننده استفاده نكنيد. آنها را بايد سوزاند، نه اينكه زير سر گذاشت كه كارشناسان معتقدند در اين قبيل موارد، زير سر آدم بلند مي‌شود و طبيعتا بعدها كار دست صاحبش خواهد داد. گفتيم كه نگوييد نگفتيد! به هر ترتيب اگر متكا و بالش هم نبود، بچسبيد به يار، كه اين‌طور موارد به كار مي‌آيد. اسنادش هم در شعر شاعران به وفور موجود است. مثلا شاعر بزرگواري به نام «مرتضي كيوان هاشمي» در كتاب «تركه و تبر» معتقد است كه: «آنجا كه آب هست، تیمم چه صیغه‌ای‌ است ... زانوی یار هست متكا چه حاجت است». بفرماييد! بالش از اين بهتر و دم دست‌تر؟! البته ناگفته نماند كه از نظر تخصصي اين حقير، بهتر بود در اين شعر به جاي «زانو» -كه قاعدتا از استخوان‌هاي درشت و سفت بدن يار به شمار مي‌آيد و جايگاه مناسبي براي سر نهادن و سرسپردن نيست- از اعضاي مناسب‌تر و كم حاشيه‌تر يار استفاده مي‌شد. مثلا شاعر بهتر بود، به جاي «زانو»، از «بازو» استفاده مي‌كرد و مي‌گفت: «بازوي یار هست، متكا چه حاجت است». ما همينطور قضا قورتكي و كتره‌اي كه پيشنهاد نمي‌دهيم. دلايلي داريم كه مختصرا خدمت شما عرض مي‌كنيم:

· بازو نسبت به زانو، كمتر مسأله دارد و مميزان محترم نيز كمتر به آن ايراد مي‌گيرند.

· «بازو» شعريت و شاعرانگي بيشتري نسبت به «زانو» دارد!  مثلا مقايسه كنيد اين دو كاربرد را: الف) «در آنجا بازو اندر بازوي بيگانه مي‌رفتي... به چشم خويش ديدم عشوه‌ها با ديگري داري» ب) «آن يكي پرسيد اشتر را كه هي!... از كجا مي‌آيي اي فرحنده پي... گفت از حمام گرم كوي تو... گفت خود پيداست از زانوي تو». خدا وكيلي خودتان قضاوت كنيد، كدام شاعرانه‌تر است؟ بگذريم كه در بيت اول، از دو بازو استفاده شده كه اوج هنر شاعر را نمايان مي‌كند. ولي در كاربرد دوم فقط به يك زانو بسنده شده است!

· لازم نيست يار به زانو در بيايد تا بتوان سر روي زانويش گذاشت. قاعدتا هيچ ياري خوشش نمي‌آيد كه در مقابل ديگري به زانو بيفتد!

· كسي كه به بازوي ديگري محتاج باشد، زودتر حاجتش روا مي‌شود تا حاجتمند به زانو! بالاخره يار هم مختصر عقلي دارد و مي‌تواند منظور طرف مقابلش را درك كند. اگر سر حاجتمند، از روي بازو سر بخورد، فوق فوقش مي‌افتد روي آرنج و ساعد صاحب دست، ولي اگر سر از روي زانو سر بخورد، ممكن است خداي ناكرده بيفتد روي ساق و يا اينكه بزند قوزك پاي صاحب پا را له و لورده كند. قوزك هم كه حساس، ممكن است صاحب زانو را سر قوز بيندازد و ارتباط دوستانه‌اشان را بهم بزند. از ما گفتن!

· چون در مصراع اول به «آب» اشاره شده است، استفاده از بازو، كه يادآور عضوي است كه از آن «نان» در مي‌آيد، به عمق و غناي شعر مي‌افزايد و جناس داخلي را در آن مستتر مي‌نمايد كه باعث مي‌شود اين بيت، به يكي از ابيات ماندگار ادبيات ايران تبديل گردد.

· بازو عضو شريفي است كه در برابر دوستان و ياران، نرم و در مقابل غير، سفت مي‌شود. يعني بسته به حالت داخلي بدن و سيستم عصبي شخص، منبسط و منقبض مي‌شود. اينجا است كه آدميزاد مي‌تواند دوست و دشمنش را بشناسد. كافي است سر روي بازوي طرف مقابل بگذارد تا بفهمد كه طرف، «يار» است يا «يارو»!

حالا ديديد با يك تير، چند نشان زديم؟! ياد بگيريد!

توضیح جهت تنویر افکار عمومی: در ایامی که دولت محترم در خواب تشریف دارد و اوضاع اقتصادی کشور کاملا گل و بلبل است بهترین چاره خواب مضاعف است. آنهایی که بیدارند باید بگیرند بخوابند. خوابشان نمی آید؟ پس ما چه کاره ایم؟ می نویسیم تا بخوانند و بخوابند...

توضیح بيشتر: سلسله روش های محترمانه برخورد با بی خوابی در مجله مهیار منتشر شده است.

 

روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي (9)

به حساسيت‌هاي فصلي توجه داشته باشيد:

اين را ديگر هر بني بشر و هر ننه قمري مي‌داند كه بهار، فصل بيداري طبيعت است. متخصصان باليني و متكايي نيز به شدت هرچه تمام‌تر معتقدند كه بيداري نقطه‌ي مقابل خواب است. فلذا مطابق قواعد معتبر رياضي مانند استقراء و استنتاج، نتيجه مي‌گيريم كه بهار فصل بي‌خوابي نيز به شمار مي‌رود. حالا فهم اين نكته كه چرا برخي از مؤمنين و مؤمنات خواب‌آلود حاضر در صحنه (از جمله نگارنده) در اين فصل دچار بي‌خوابي نمي‌شوند، جزو نكات غامض و لاينحل است! لااقلش اين است كه خود ما از اين قاعده‌ي كلي طبيعي مستثني هستيم! يعني اينقدر در اين فصل بهاري، خوابمان مي‌گيرد كه انگار صد سال است نخوابيده‌ايم. به قول آن عزيز: «خواب اصحاب كهف، چرت من است»! بنابر روايات تاريخي، يك‌بار كه نمي‌دانم كدام گوري خوابيده بوديم، يكي از نزديكان سعدي - كه لابد نمي‌خواست نامش فاش شود، و الّا يك‌جوري حالي‌مان مي‌كرد- يك كاره آمده از مقابل ما رد شد و اين را از خودش درآورد: «آدمي(!) را خفته ديدم در بهار ... گفتم اين رند است، خوابش برده به»! خلاصه اگر در فصل بهار، بي‌خوابي به سرتان زد، پي علاجش باشيد كه غير عادي است. بهترين علاج هم عمل به توصيه‌هاي حكيمانه‌ي ماست. وگرنه در ساير فصول، خودتان را خسته نكنيد كه بي‌خوابي امري طبيعي است، خاصه در فصل‌هاي پاييز و زمستان، چرا كه بنا بر شنيده‌ها: شب دراز است و قلندر بيدار!

پيش از خواب، نوشيدن نوشيدني‌هاي محرك را فراموش كنيد:

خوب معلوم است كه اگر قبل از شيرجه زدن به بستر، يك قوري چايي دبش نوش‌جان بفرماييد، خوابتان نمي‌گيرد. به‌فرض محال هم كه خوابتان بگيرد، قطع به يقين اندكي بعد، كليتين فعالتان گريبانتان را مي‌گيرند و گلاب به رويتان، راهي مبالتان مي‌كنند. اگر هم محلشان نگذاريد، كار را به جاهاي باريك مي‌كشانند كه به نظر ما، بهتر است خودتان به زبان خوش، قيد خواب خوش را بزنيد و مثل بچه‌ي آدم برويد به نداي دروني‌شان لبيك گفته و دستوراتشان را اجرا كنيد! وگرنه احتمالا صبح كه برخاستيد، مجبور به شستشوي توأمان بستر و صاحب بستر مي‌شويد كه براي سن و سال شما، صورت خوشي ندارد. همچنين خوردن قهوه و ساير نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مثل ردبول و هايپ و غيره نيز اكيدا ممنوع! قبل از خواب بايد نوشيدني «انرژي‌زدا» خورد نه «انرژي‌زا»!

توضیح جهت تنویر افکار عمومی: در ایامی که دولت محترم در خواب تشریف دارد و اوضاع اقتصادی کشور کاملا گل و بلبل است بهترین چاره خواب مضاعف است. آنهایی که بیدارند باید بگیرند بخوابند. خوابشان نمی آید؟ پس ما چه کاره ایم؟ می نویسیم تا بخوانند و بخوابند...

توضیح بيشتر: سلسله روش های محترمانه برخورد با بی خوابی در مجله مهیار منتشر شده است.

روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي! (8)

بياموزيد كه نگراني‌ها را از ذهن‌تان بزداييد: اگر از بي‌خوابي رنج مي‌بريد، ذهن خود را متمركز به خاطرات خوشايند و دلپذير كرده و يا يك حادثه خوشايند و فرح بخش را در ذهنتان تداعي كنيد. مثلا قبل از خواب با رعايت فاصله‌ي اطمينان از اطرافيان حساس، بزنيد زير آواز و «پارسال با هم دسته جمعي رفته بوديم زيارت» را بخوانيد! اگر هم از آن تصنيف خوشتان نمي‌آيد، اشكالي ندارد. هرچه دوست داريد بخوانيد، فقط سعي كنيد چيزي كه مي‌خوانيد مثبت باشد. مي‌توانيد اين يكي را بخوانيد تا بلكه مشكلتان حل بشود: «روزا با تو زندگي رو پر از قشنگي مي‌بينم... شبا به ياد تو همش خواباي رنگي مي‌بينم»! اگر اهل آواز نيستيد، يك چيزي بخوانيد تا دلتان آرام بگيرد. بيشتر ياد خدا كنيد كه بفرموده: «الا بذكر ا... تطمئن القلوب». همين ديگر. مثبت بيانديشيد و كمتر به بدهي‌تان فكر كنيد. از قديم گفتند كه بدهي مال مرد است! اين مال قديم بود و الان ديگر زن و مرد ندارد. بدهي آنقدر همه‌گير شده است كه نمي‌توانيد احدالناسي را پيدا كنيد كه بدهكار نباشد. حواس پنج‌گانه‌تان را روي »حلقه‌ي نفوذ»تان متمركز كنيد و بي‌خيال «حلقه‌ي نگراني»تان باشيد. وقتي كه كاري از دست‌تان برنمي‌آيد چه فايده‌اي دارد كه خون كثيفتان را آلوده كنيد؟ خوب نكنيد ديگر! بر هيچ مسلماني پوشيده نيست كه خون از نجاسات است!

از ملحفه و لباس خواب با پارچه نخ طبيعي استفاده كنيد. محققين معتقدند كه: «ميدان الكترو مغناطيسي كه توسط سايش پارچه‌هاي مصنوعي ايجاد مي‌گردد، الگوي خواب شما را مختل مي‌سازند. حداقل 3 متر دورتر از وسايل برقي همچون تلويزيون، راديو، تلفن و پريزهاي برق بخوابيد». البته زياد هم به حرف‌هاي محققين توجه نكنيد. اينجوري كه آنها مي‌گويند، يا بايد اتاق خوابتان به بزرگي زمين فوتبال باشد يا اينكه برويد تو برّ بيابون و چادر بزنيد تا بتوانيد از اين‌جور چيزها فاصله بگيريد. بعضي وقت‌ها نفس محققين از جاي گرم در مي‌آيد. در اين وانفسا اگر كل بازار را هم بگرديد، بعيد مي‌دانم كه حتي يك گز پارچه با نخ طبيعي پيدا كنيد چه برسد به ملحفه و لباس خواب! به جاي اينكه زياد به حرف محققين توجه كنيد، توصيه‌هاي مرا جدي‌تر بگيريد. آنها بيرون گود ايستاده‌اند و سخنراني مي‌كنند. غافلند از اينكه: «به عمل كار برآيد، به سخنراني(!) نيست»!

پيش از آنكه به رختخواب برويد حمام كنيد: وان آب گرم خيلي بيشتر از دوش گرفتن آرامش بخش است. آب گرم درجه‌ي حرارت بدن را افزايش داده و به خوابيدن شما كمك مي‌كند. اما از سوي ديگر وقتي وان را از آب گرم پر مي‌كنيد، فكر قبض آب و برق و گاز آخر ماه هم باشيد كه از قديم گفته‌اند: «مرد آخر بين مبارك بنده‌ايست»! فلذا احوط اين است كه زياد به فكر وان انفرادي نباشيد، اگرچه «وان»، در لغت خودش به معني يكه و تنها مي‌باشد! ولي شما سعي كنيد به جماعت از آن استفاده كنيد كه گفته‌اند: «يدا... مع الجماعه»! اين‌طوري خرجش كمتر است. ضمنا از آنجا كه توصيه‌ي اكيد شده است در حمام مسواك نزنيد، بنابراين سعي كنيد قبل از آغاز فرايند «جيش، بوس، دوش، لالا»، و فراموش كردن كلمه‌ي مسواك در اين بين، حتما مسواك بزنيد تا نصفه شب از درد دندان ناشي از فعل و انفعالات باكتري‌هاي بي‌تربيت موجود بر روي ميناي دندان، برنخيزيد و خوابتان حرام نشود.

توضیح جهت تنویر افکار عمومی: در ایامی که دولت محترم در خواب تشریف دارد و اوضاع اقتصادی کشور کاملا گل و بلبل است بهترین چاره خواب مضاعف است. آنهایی که بیدارند باید بگیرند بخوابند. خوابشان نمی آید؟ پس ما چه کاره ایم؟ می نویسیم تا بخوانند و بخوابند...

توضیح بيشتر: سلسله روش های محترمانه برخورد با بی خوابی در مجله مهیار منتشر شده است.

روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي (7)!

ساعت كوك كنيد: ساعت خود را راس يك ساعت تنظيم كرده و هر روز صبح سر يك ساعت بدون توجه به آنكه شب پيش چگونه خوابيده‌ايد، از خواب برخيزيد. حالا اينكه ساعت شماطه‌دار يا زنگ‌دار داريد يا نه، به خودتان مربوط است. ولي بالاخره يك چيزي را كوك كنيد تا در زماني كه قصد بيدار شدن داريد، بيدارتان كند وگرنه خداي ناكرده ممكن است به سرنوشت اصحاب كهف دچار بشويد! خيلي‌ها بوده‌اند (و شايد الان هم باشند) كه يك شب (يا حتي نيم ساعت!) خوابشان برده و بعدا مدعي شده‌اند كه يك چيزهايي اشتباه شده و سر آنها كلاه رفته است. كوك كردن ساعت، براي سر ساعت بيدار شدن ‌بسيار مهم است. اگر ساعت زنگوله دار نداشتيد موبايل‌تان را كوك كنيد يا بسپريد كه بيدارتان كنند. فقط يادتان بماند كه آن را آفلاين كنيد تا نصفه شب پيامك حذف يارانه برايتان نيايد كه خوابتان را زهرمار مي‌كند اين پيامك بي‌موقع! خلاصه يك‌جور مشكل ساعت و زنگ و غيره را حل كنيد. توصيه اكيد شده است كه ساعت يدك داشته باشيد تا به سرنوشت پلنگ صورتي در آن كارتون معروف خواب ماندنش دچار نشويد.

محيطي مناسب ايجاد كنيد: اگر اتاق خواب شما خيلي پر سر و صدا و پر نور بود، كاري كنيد كه خودش با زبان خوش خاموشي پيشه كند! اگر هواي اتاق خوابتان خشك است، يك «دستگاه بخور» بخريد و تا مي‌توانيد آب به نافش ببنديد و نفعش را ببريد. به اين ترتيب رطوبت كافي براي اتاق ايجاد مي‌نماييد. متخصصين هواشناسي معتقدند كه هواي خشك، باعث گيرپاچ كردن دستگاه تنفسي افراد حاضر در صحنه شده و شدت خر و پف را افزايش مي‌دهد. ضمنا مراقب باشيد دستگاه بخور را خيلي نزديك به رختخوابتان نصب نكنيد كه خداي ناكرده رطوبت و نم حاصل از فعاليت بي‌وقفه‌ي آن، يك وقت به رختخواب شما نفوذ نكند كه گلاب به رويتان باعث بدنامي و شرمندگي مي‌شود!

متاسفانه(!) هنوز ادامه دارد...

توضیح جهت تنویر افکار عمومی: در ایامی که دولت محترم در خواب تشریف دارد و اوضاع اقتصادی کشور کاملا گل و بلبل است بهترین چاره خواب مضاعف است. آنهایی که بیدارند باید بگیرند بخوابند. خوابشان نمی آید؟ پس ما چه کاره ایم؟ می نویسیم تا بخوانند و بخوابند...

توضیح بيشتر: سلسله روش های محترمانه برخورد با بی خوابی در مجله مهیار منتشر شده است.

 

روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي! (6)

توضیح جهت تنویر افکار عمومی: در ایامی که دولت محترم در خواب تشریف دارد و اوضاع اقتصادی کشور کاملا گل و بلبل است بهترین چاره خواب مضاعف است. آنهایی که بیدارند باید بگیرند بخوابند. خوابشان نمی آید؟ پس ما چه کاره ایم؟ می نویسیم تا بخوانند و بخوابند...

قبل از خواب زياد فكر نكنيد: اصولا زياد فكر كردن، كار دست آدم مي‌دهد كه يكي از اين كارها، بي‌خوابي فوق الاشاره مي‌باشد. درست است كه بنابر روايات، يك ساعت تفكر معادل هفتاد سال عبادت است. ولي بايد توجه داشت كه همين يك ساعت هم بايد در وقت مناسب انجام شود و نه دقيقا قبل از ورود به رختخواب. هر زماني كه وقت فكر كردن نيست. بعضي وقت‌ها بايد فقط عمل كرد. يعني به عبارتي بايد قبل از خواب مختصري تحرك داشت تا هم شام نوش جان شده، در معده‌ي مبارك جابجا شود و هر چيزي جاي خاص خودش را پيدا كند و هم اينكه جسم آماده‌ي خوابي مفرح و طولاني گردد. نقل است در قديم، به كسي كه بي‌موقع، بيجا و بي‌اندازه فكر مي‌كرد، مي‌گفتند: «زياد فكر نكن، فيلسوف ميشي»! نه اينكه فيلسوف بودن بد بوده باشد (كه علي‌القاعده در برخي ازمنه بوده است)، خير! ولي در هر صورت (كه بعضي‌ها به بيني هم مي‌گويند درهرصورت!) هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد. البته اينجورها هم نيست كه ما بخواهيم ريشه‌ي فكر كردن را بزنيم‌ها، نه! ولي فكر داريم تا فكر... گاهي هستند بعضي‌ها كه شب‌ها قبل خواب، مثلا به دعواهاي روزانه‌شان فكر مي‌كنند و قبل از عزيمت به بستر، مشغول نقشه كشي براي ملت مي‌شوند كه چه‌طور در روزهاي بعد،‌ جبران بدبياري‌ها و دردسرهايشان را بكنند. اينجور افكار قبيح است و مايه‌ي بي‌خوابي. بهتر است در اين مواقع، صاحب فكر برود تو فكر اينكه چطور خلق ا... را ببخشد و درجهت اصلاح امور برنامه‌ريزي كند. گذشت كار بزرگان است. ببخشيد و راحت بخوابيد.

از رختخواب تنها براي خوابيدن استفاده كنيد و نه براي مطالعه، صرف غذا و يا تماشاي تلويزيون. خوب اين توصيه بسيار بجايي است. از اسمش معلوم است ديگر. رختِ‌خواب. يعني لباس خواب! اينكه بعضي‌ها در رختخواب همه جور كاري مي‌كنند الا خواب، بسيار دور از منطق است. البته حساب آدم‌هاي بيمار و مريض جداست. آنها مي‌توانند در رختخواب هركار دلشان مي‌خواهد و علي‌الاصول نمي‌توانند آن را خارج از محل موصوف انجام بدهند، ببرند توي رختخواب. مثلا آنجا غذايشان را بخورند، يا نمازشان راپيش از قضا شدن بطور نشسته يا ايستاده (مطابق تكليف) بخوانند. كتاب بخوانند و جدول كلمات متقاطع يا سودوكو حل كنند. فقط خواهشي كه دارم اين است كه بالاغيرتا آنجا هوس نويسندگي يا سرودن شعر به سرشان نزند كه نتيجه‌اش بلاتشبيه مي‌شود مثل نوشته‌جات اين حقير سراپا تقصير!

 

روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي! (5)

توضیح جهت تنویر افکار عمومی: سلسله روش های محترمانه برخورد با بی خوابی در مجله مهیار منتشر شده است.

6- از تماشا و مطالعه چيزهاي تنش آور بپرهيزيد: اغلب افراد دوست دارند پيش از آنكه به خواب روند مطالعه كرده و يا تلويزيون تماشا كنند. بدانيد و آگاه باشيد كه به عقيده‌ي متخصصين: آنچه را كه مطالعه و يا تماشا مي‌كنيد در توانايي بخواب رفتن شما تاثير بسزايي دارد. بجاي آنكه بنشينيد پاي برنامه‌هاي تحريك‌آميز و فتنه برانگيز ماهواره، كه همين صاحب مرده‌ها و ذليل مرده‌ها باعث اصلي بي‌خوابتان هستند، بلند شويد يك نوك پا برويد روي بام و يك لگد محكم به ديش و ال.ان.بي مربوطه بزنيد  تا حسابي حالش گرفته شود. ضمنا قبل از هرگونه اقدام قاطع(!) نگاهي به دفترچه تلفن بياندازيد و ببينيد كه شماره‌ي تلفن نصاب محترم را داشته‌ باشيد. در غيراينصورت فردا به دردسر مي‌افتيد! نگوييد «چو فردا شود فكر فردا كنيم». از روي تجربه‌ مي‌گويم! سر راه برگشت از بام هم، يك حالي به ديش‌ها و ساير متعلقات بقيه‌ي همسايه‌ها بدهيد (قربه ‌الي الله). اينطوري كمك شاياني هم به پليس خدمتگزار و هم به برادران نصاب ماهواره هميشه در صحنه كرده‌ايد و هم باعث مي‌شويد كه همسايه‌هاي محترم بگيرند بخوابند تا فردا صبح علي الطلوع به كار و تلاش صادقانه به خلق خدا بپردازند. از سوي ديگر لازم است بدانيد كه بي‌خوابي، داخلي و خارجي سرش نمي‌شود و اين موضوع، شامل حال برخي برنامه‌هاي پخش داخلي هم مي‌شود. توصيه‌ي موكد مي‌نمايم از تماشاي «هشدار براي كبري 11» و امثالهم خودداري كنيد كه آدرنالين خونتان بالا نرود. بجاي آن، بنشينيد يا دراز بکشيد و فيلم «بي‌خوابي» آل پاچينو را ببينيد. يک ليوان کاپوچينو هم بزنيد تو رگ و حالش را ببريد. قول مي‌دهم خوابتان بگيرد.

روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي! (4)

4- خنده روش قدرتمندي براي تخليه استرس و اضطراب مي‌باشد: تماشاي فيلم‌هاي خنده دار و مطالعه مطالب طنزآميز مي‌تواند شما را سرحال آورده و مشكلاتتان را از ذهنتان پاك كند. از همين مطلبي که داريد مي‌خوانيد شروع کنيد. شبي سه چهار مرتبه همين مطلب را بخوانيد تا خوب حفظ شويد. قول مي‌دهم هر وقت چشمتان به اين مطلب خورد، خوابتان بگيرد!

5- سعي کنيد در طول روز خودتان را حسابي خسته کنيد: کساني که در طول روز کاري نمي‌کنند و کالري نمي‌سوزانند، شب که مي‌شود به مشکل بي‌خوابي دچار مي‌شوند. آدم مي‌ماند که به اين طور آدم‌ها چه بگويد. خجالت هم خوب چيزي است. خوب مثل بقيه مردم زحمتکش، کار کنيد تا شب سر راحت بر بالين بگذاريد. برخي از افراد بي‌جنبه و بي‌ادب مي‌گويند: كار مال تراكتور است. خدا بيامرزد آنكه فرمود: «برو كار مي‌كن، نگو چيست كار... كه سرمايه‌ي جاوداني ست كار». کار جوهر آدميزاد است. اگر هم از كار افتاده و بازنشسته هستيد، بالاخره يك كاري براي خودتان جور كنيد. كار نشد، برويد پياده‌روي! نرمش و ورزش كنيد. خلاصه اوقات فراغتتان را به بطالت و چرت زدن سپري نكنيد. خودتان را خسته كنيد تا شب بتوانيد راحت و آسوده بخوابيد.

روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي! (3)

3- اگر هنگام شب از خواب پريديد و ديگر نتوانستيد بخوابيد، آرام و ريلكس باقي بمانيد: خواب ديديد؟ خير است. صبور باشيد. از دو حال خارج نيست: يا خواب بد ديده‌ايد كه نترسيد، نترسيد! ما همه با هم هستيم! يعني اينكه ما هم با اين يال و كوپال‌مان خواب‌هاي بد مي‌بينيم. بهترين كار اين است كه چهارقل بخوانيد. ضمنا مي‌توانيد به توصيه‌ي حافظ: «و ان يكاد بخوانيد و در فراز كنيد». يعني به نرمي و آرامي از جايتان برخيزيد، در اتاق خواب را باز كنيد و به محلي برويد كه يك ليوان آب خوش پيدا بشود. يك جرعه آب ولرم بنوشيد و به محل استقرارتان بازگرديد. فراموش نكنيد كه در اتاق را ببنديد و از پشت سه قفله‌اش كنيد. اگر هم خواب خوش ديده بوديد، كه بايد جنبه داشته باشيد. زياد پشتك و وارو نزنيد. صبر كنيد تا فردا و ببينيد چه مي‌شود. آنطور كه از شواهد و قرائن برمي‌آيد، زمان حافظ عليه الرحمه نيز اينطور اوقات هم بد نبود. نام‌برده در جايي مي‌فرمايد: « ديدم به خواب خوش که به دستم پياله بود ... تعبير رفت و کار به دولت حواله بود» حالا اينكه در آن زمان دولت، چه گلي به سر ملت مي‌زده، بماند! خدا را شكر كه در حال حاضر دولت محترم، حسابي هواي مردم را دارد و چپ و راست، وقتي مردم در خواب ناز تشريف دارند، چپ و راستشان مي‌كند و تا مي‌تواند به حسابشان يارانه‌ي نقدي مي‌ريزد. فلذا زياد عجله نكنيد. آرام باشيد و هي غلت و واغلت نزنيد. سر و صداي تخت را هم در نياوريد. صبر پيشه كنيد و مطمئن باشيد كه يك خواب آرام به سراغتان خواهد آمد.

روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي! (2)

2- محيط اتاق خواب را ساكت و تاريك نگهداريد: بهترين کار اين است که وقتي از خدمت مقدس سربازي ترخيص شديد، پتوهاي سربازي مربوطه را دم دست بگذاريد. پتوي سياه، بهترين وسيله‌ي تاريک کننده‌ي اتاق خواب است. آنها را با کمک چند ميخ پدر و مادر دار، بزنيد به چارچوب پنجره تا جلوي نورها و صداهاي مزاحم را بگيرند. به اين شکل، هم کانون خانه و خانواده را گرم‌تر مي‌کنيد و هم آن پتوهاي خاطره انگيز را هميشه جلوي چشم داريد و اجازه مي‌دهيد که خاطرات شيرين گذشته، چپ و راست از جلوي چشمان مباركتان رژه بروند. آن قدر رژه بروند تا چشمتان سياهي رفته و خوابتان بگيرد. از چشم‌بند و گوش‌بند بپرهيزيد که سوسول بازي است! ضمنا اگر فرد ديگري (مثل همسر و يا فرزندان) با شما در اتاق خواب، شريک هستند، تلاش کنيد تا با آنها يک تفاهم‌نامه امضا کنيد. و حتما در آن به ساکت خوابيدن و پايين آوردن ولوم خروپف و خرناس موکدا و مكررا اشاره کنيد. از راه دادن هرگونه بچه‌ي زرزرو و همسر غرغرو و خرخرو به اتاق خواب خود، بپرهيزيد. اگر متعلقين سر اين موضوع کوتاه نيامدند و صدايشان را پايين نياوردند، موثرترين راهکار اين است که برويد دادگاه و از شر همديگر خلاص شويد! فقط مي‌ماند مشکل مهريه، که آن را هم خودتان يک کاريش بکنيد. ما قرار است مشکل بي‌خوابي شما را برطرف کنيم. بقيه‌ي مشکلاتتان به ما ربطي ندارد!

روش‌هاي محترمانه برخورد با بي‌خوابي! (1)

بي‌خوابي يكي از مشکلاتي است كه در پاره‌اي اوقات، باعث بروز اختلال در زندگي افراد مي‌شود. يك خواب خوب و به اندازه مي‌تواند تاثير زيادي در بازدهي و موفقيت آدميزاد داشته باشد. خوشبختانه اکثريت جوانان اين مرز و بوم، به اندازه‌ي کافي و وافي مي‌خورند و مي‌خوابند و بابت اين دسته از موارد مشکل چنداني ندارند. عده‌ي قليلي از آنها معتقدند كه: «بخور و بخواب کارمونه، خدا نگهدارمونه»! اما اگر به فرض محال باشند برخي که با بي‌خوابي دست به گريبان باشند، کافي است صد بار اين مطالب را بخوانند، خود بخود خوابشان مي‌گيرد. بنا داريم در چند نوبت به برخي از روش‌هاي مفيد علمي و عملي برخورد محترمانه با بي‌خوابي اشاره كنيم: 

1- تا زماني که خوابتان نگرفته به رختخواب نرويد: در اصل ساده‌ترين کار همين است. درست مثل اين است که آدمي که -گلاب به رويتان- احتياج به دستشويي و دست به آب ندارد، برود داخل دستشويي و هي با خودش كلنجار برود تا از كوره در برود! دوره‌ي چانه‌زني از بالا و فشار از پايين گذشته است. دستشويي هم مکان فکريدن(!) نيست. فلذاست كه بطور مشابه وقتي آدميزاد خوابش نمي‌آيد، نبايستي برود زير پتو! بايد مثل بچه‌ي آدم بنشيند (يا پا شود) و کارهايش را انجام دهد و کار امروز را به فردا نيندازد. بنابراين هرگاه به رختخواب رفتيد و تا 20 دقيقه بعد خوابتان نبرد، بدون هر گونه سر و صداي خارج از سازمان، از جايتان برخيزيد و يک كار مثبت انجام دهيد تا دوباره خوابتان بگيرد. مواظب باشيد که کار مثبت انجام دهيد، حالا مثبت چند(!) بماند! مهم اين است که مثبت باشد. حتي مي‌توانيد برويد سراغ كامپيوتر شخصي‌تان و زور بزنيد بلكه بتوانيد چيز به دردبخوري بنويسيد! حتي شده در مورد برخورد محترمانه با بي‌خوابي!!!