روشهاي محترمانه برخورد با بيخوابي! (6)
توضیح جهت تنویر افکار عمومی: در ایامی که دولت محترم در خواب تشریف دارد و اوضاع اقتصادی کشور کاملا گل و بلبل است بهترین چاره خواب مضاعف است. آنهایی که بیدارند باید بگیرند بخوابند. خوابشان نمی آید؟ پس ما چه کاره ایم؟ می نویسیم تا بخوانند و بخوابند...
قبل از خواب زياد فكر نكنيد: اصولا زياد فكر كردن، كار دست آدم ميدهد كه يكي از اين كارها، بيخوابي فوق الاشاره ميباشد. درست است كه بنابر روايات، يك ساعت تفكر معادل هفتاد سال عبادت است. ولي بايد توجه داشت كه همين يك ساعت هم بايد در وقت مناسب انجام شود و نه دقيقا قبل از ورود به رختخواب. هر زماني كه وقت فكر كردن نيست. بعضي وقتها بايد فقط عمل كرد. يعني به عبارتي بايد قبل از خواب مختصري تحرك داشت تا هم شام نوش جان شده، در معدهي مبارك جابجا شود و هر چيزي جاي خاص خودش را پيدا كند و هم اينكه جسم آمادهي خوابي مفرح و طولاني گردد. نقل است در قديم، به كسي كه بيموقع، بيجا و بياندازه فكر ميكرد، ميگفتند: «زياد فكر نكن، فيلسوف ميشي»! نه اينكه فيلسوف بودن بد بوده باشد (كه عليالقاعده در برخي ازمنه بوده است)، خير! ولي در هر صورت (كه بعضيها به بيني هم ميگويند درهرصورت!) هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد. البته اينجورها هم نيست كه ما بخواهيم ريشهي فكر كردن را بزنيمها، نه! ولي فكر داريم تا فكر... گاهي هستند بعضيها كه شبها قبل خواب، مثلا به دعواهاي روزانهشان فكر ميكنند و قبل از عزيمت به بستر، مشغول نقشه كشي براي ملت ميشوند كه چهطور در روزهاي بعد، جبران بدبياريها و دردسرهايشان را بكنند. اينجور افكار قبيح است و مايهي بيخوابي. بهتر است در اين مواقع، صاحب فكر برود تو فكر اينكه چطور خلق ا... را ببخشد و درجهت اصلاح امور برنامهريزي كند. گذشت كار بزرگان است. ببخشيد و راحت بخوابيد.
از رختخواب تنها براي خوابيدن استفاده كنيد و نه براي مطالعه، صرف غذا و يا تماشاي تلويزيون. خوب اين توصيه بسيار بجايي است. از اسمش معلوم است ديگر. رختِخواب. يعني لباس خواب! اينكه بعضيها در رختخواب همه جور كاري ميكنند الا خواب، بسيار دور از منطق است. البته حساب آدمهاي بيمار و مريض جداست. آنها ميتوانند در رختخواب هركار دلشان ميخواهد و عليالاصول نميتوانند آن را خارج از محل موصوف انجام بدهند، ببرند توي رختخواب. مثلا آنجا غذايشان را بخورند، يا نمازشان راپيش از قضا شدن بطور نشسته يا ايستاده (مطابق تكليف) بخوانند. كتاب بخوانند و جدول كلمات متقاطع يا سودوكو حل كنند. فقط خواهشي كه دارم اين است كه بالاغيرتا آنجا هوس نويسندگي يا سرودن شعر به سرشان نزند كه نتيجهاش بلاتشبيه ميشود مثل نوشتهجات اين حقير سراپا تقصير!
رند عالم سوز را با مصلحت بینی چه کار؟