روشهاي محترمانه برخورد با بيخوابي (9)
اين را ديگر هر بني بشر و هر ننه قمري ميداند كه بهار، فصل بيداري طبيعت است. متخصصان باليني و متكايي نيز به شدت هرچه تمامتر معتقدند كه بيداري نقطهي مقابل خواب است. فلذا مطابق قواعد معتبر رياضي مانند استقراء و استنتاج، نتيجه ميگيريم كه بهار فصل بيخوابي نيز به شمار ميرود. حالا فهم اين نكته كه چرا برخي از مؤمنين و مؤمنات خوابآلود حاضر در صحنه (از جمله نگارنده) در اين فصل دچار بيخوابي نميشوند، جزو نكات غامض و لاينحل است! لااقلش اين است كه خود ما از اين قاعدهي كلي طبيعي مستثني هستيم! يعني اينقدر در اين فصل بهاري، خوابمان ميگيرد كه انگار صد سال است نخوابيدهايم. به قول آن عزيز: «خواب اصحاب كهف، چرت من است»! بنابر روايات تاريخي، يكبار كه نميدانم كدام گوري خوابيده بوديم، يكي از نزديكان سعدي - كه لابد نميخواست نامش فاش شود، و الّا يكجوري حاليمان ميكرد- يك كاره آمده از مقابل ما رد شد و اين را از خودش درآورد: «آدمي(!) را خفته ديدم در بهار ... گفتم اين رند است، خوابش برده به»! خلاصه اگر در فصل بهار، بيخوابي به سرتان زد، پي علاجش باشيد كه غير عادي است. بهترين علاج هم عمل به توصيههاي حكيمانهي ماست. وگرنه در ساير فصول، خودتان را خسته نكنيد كه بيخوابي امري طبيعي است، خاصه در فصلهاي پاييز و زمستان، چرا كه بنا بر شنيدهها: شب دراز است و قلندر بيدار!
پيش از خواب، نوشيدن نوشيدنيهاي محرك را فراموش كنيد:
خوب معلوم است كه اگر قبل از شيرجه زدن به بستر، يك قوري چايي دبش نوشجان بفرماييد، خوابتان نميگيرد. بهفرض محال هم كه خوابتان بگيرد، قطع به يقين اندكي بعد، كليتين فعالتان گريبانتان را ميگيرند و گلاب به رويتان، راهي مبالتان ميكنند. اگر هم محلشان نگذاريد، كار را به جاهاي باريك ميكشانند كه به نظر ما، بهتر است خودتان به زبان خوش، قيد خواب خوش را بزنيد و مثل بچهي آدم برويد به نداي درونيشان لبيك گفته و دستوراتشان را اجرا كنيد! وگرنه احتمالا صبح كه برخاستيد، مجبور به شستشوي توأمان بستر و صاحب بستر ميشويد كه براي سن و سال شما، صورت خوشي ندارد. همچنين خوردن قهوه و ساير نوشيدنيهاي كافئيندار مثل ردبول و هايپ و غيره نيز اكيدا ممنوع! قبل از خواب بايد نوشيدني «انرژيزدا» خورد نه «انرژيزا»!
توضیح جهت تنویر افکار عمومی: در ایامی که دولت محترم در خواب تشریف دارد و اوضاع اقتصادی کشور کاملا گل و بلبل است بهترین چاره خواب مضاعف است. آنهایی که بیدارند باید بگیرند بخوابند. خوابشان نمی آید؟ پس ما چه کاره ایم؟ می نویسیم تا بخوانند و بخوابند...
توضیح بيشتر: سلسله روش های محترمانه برخورد با بی خوابی در مجله مهیار منتشر شده است.
رند عالم سوز را با مصلحت بینی چه کار؟